O dobrovolnictví

Dobrovolnictví

 

  • je činnost prováděná ve prospěch druhých bez nároku na finanční odměnu.
  • o dobrovolnictví mluvíme v případě, když člověk věnuje něco dobrovolně jiným, může jít o peníze, věci, čas, úsilí a nežádá za to žádnou finanční náhradu.

Proč být dobrovolníkem

  • touha být užitečný ostatním a mít z toho dobrý pocit
  • touha pomoci ostatním a tím zkvalitnit svůj život, protože mohu pomoci slabším a potřebným, kteří mou pomoc potřebují a oceňují tím, že jim má činnost dává potěšení a radost.
  • touha uplatnit se v komunitě lidí jako zodpovědný člověk, ale také to, že získám novou zkušenost, přátelství, styky, dobrý pocit

S čím dobrovolník může v Domově Mladá pomoci

  • individuálními návštěvami, povídáním, vyprávěním
  • s předčítáním knih, časopisů, společný poslech muziky
  • s doprovodem na procházky, společenské a sportovní akce, výlety
  • s doprovodem na úřady a nákupy
  • dalšími nápady jak oživit zaběhlé zvyklosti

Práva a povinnosti dobrovolníka

Dobrovolnictví se řídí zákonem č. 198/2002 Sb., o dobrovolnické službě, ve znění pozdějších předpisů.

Dobrovolník je seznámen s kodexem, který obsahuje jeho práva a povinnosti

Práva dobrovolníka:

  • být seznámen se svými právy a povinnostmi
  • dostat úplné informace o poslání a činnosti organizace, ve které chce pomáhat
  • dostat úplné informace o činnosti, kterou by měl vykonávat v organizaci včetně obsahové a časové náplně
  • vykonávat činnost, která bude naplňovat očekávání dobrovolníka
  • na zaškolení, výcvik, trénink, supervizi a pojištění
  • na kontakt a spolupráci s koordinátorem projektu, případně supervizorem
  • právo říci „ ne „ nebude-li činnost vyhovovat jeho zájmům a schopnostem
  • vědět, zda vykonaná činnost byla efektní, má možnost účastnit se hodnocení

Povinnosti dobrovolníka:

  • splnit úkoly, ke kterým se zavázal, to znamená trávit s klientem volný čas na jeho zakázce v dohodnutém čase a navštěvovat supervizi, porady apod.
  • dodržovat mlčenlivost o osobních informacích klientů, pokud se s nimi při své činnosti setká
  • informovat koordinátora o svém zdravotním stavu, pokud to činnost, kterou vykonává, vyžaduje
  • znát a brát na vědomí své limity (časové, fyzické apod.)
  • v případě jakýchkoliv potíží či nejasností osobně kontaktovat koordinátora projektu
  • v případě nenadálého úrazu či nehody dopravit klienta k nezbytnému ošetření, případně poskytnout první pomoc
  • ztotožňovat se s posláním organizace, pro kterou činnost vykonává a dle toho ji navenek prezentovat